Wednesday, December 11, 2013

LAUANTAI

Aluksi keskustelimme yleisesti, kävimme läpi erilaisia pelityyppejä ja alustoja sekä pohdimme, mitä hyviä ja huonoja puolia niissä on runollisten pelien näkökulmasta. Mietimme erilaisia alustavia rajauksia, esim., onko kyseessä:

– yksin vai moninpelattava (tai -luettava) peli?
– tietokone- vai kynä- ja paperipeli?

Totesimme, että peliaihion olisi oltava kaikkien ymmärrettävissä ja idean kirkas ja kuvattavissa, jotta työstämistä on mielekästä jatkaa ryhmässä. Keskustelun painopiste kääntyi hiljalleen ei-digitaalisilla alustoilla tapahtuviin moninpelihin. Esiin nousi mm. seuraavanlaisia rajauksia:

– onko pelin pääpaino tekstin tulkinnassa vai tekstin tuottamisessa?
– onko pelin sanavarasto rajoittamaton vai rajattu?

SUNNUNTAI

Päädyimme jatkokehittelemään ajatusta pelistä, joka aiempien jaotteluiden perusteella olisi moninpelattava ei-digitaalinen kortti- tai sanastopeli. Ensimmäinen konkreettinen näiden rajausten sisällä tapahtunut ”innovaatio” oli jakaa peli kahteen eri vaiheeseen:

– rakentamis- / kirjoittamisvaiheeseen ja
– muokkaus- / lukuvaiheeseen

YLEISTÄ

Pelin rajattu sanasto rakennetaan tietyn teeman ympärille (esim. Tulenkantajat).

Pelissä on yhteensä X sanaa tai ”sanakorttia”. Pelin aluksi pelaajat nostavat X sanaa käteensä.

Totesimme, että peruspeliin on todennäköisesti helppo tarvittaessa liittää erilaisia lisäominaisuuksia, teemoja tai moduleja.

Pelitestaukseen:
– Puhuttiin, että voi olla tarvetta myös jonkinlaiselle yleiselle sanapankille, josta kaikki pelaajat voivat ottaa sanoja.
– Sanasto perusmuodossa vai kuten lähderunoissa?

RAKENNUSVAIHE

Pelin pelaaminen alkaa rakennusvaiheella, jossa pelaajat asettavat vuorotellen sanan pelialueelle kunnes ”runo” on rakennettu ja rakennusvaihe päättyy.

Pelitestaukseen:
 – Mikä päättää rakennusvaiheen? (Esim. sanojen loppuminen kädestä tai jonkin sommitelman muodostuminen pelilaudalle.)

MUOKKAUSVAIHE

Kun rakennusvaihe on päättynyt, alkaa tekstin muokkaaminen. Puhuttiin, että muokkauskortit voisi olla järkevintä jakaa pelaajille muokkausvaiheen alussa, mutta tätäkin on testattava käytännössä. Muokkaus tapahtuu erillisillä korteilla, joita ovat ainakin:

lisää / korvaa / poista

sekä mahdollisesti ainakin:

/ siirrä // mitä muita?
 
Pelitestaukseen:
– Muokkauskortit tarkentuvat pelitestauksessa.
– Mikä päättää muokkausvaiheen?
– Voiko pelin voittaa? Miten mahdollinen pisteytys tapahtuu?
– Pitäisikö kirjaintasoa pystyä muokkaamaan, tekemään ”pakastimista rakastimia”?
 
Lisäksi keskustelua käytiin siitä, onko muokkausvaiheen jälkeen tarvetta erilliselle ESITTÄMISVAIHEELLE sen lisäksi, että tietysti kannustetaan pelaajia esiintymään ja ottamaan rooleja (vaikkapa Katri Vala tai Uuno Kailas).

Sunnuntain työpajan loppupuolella muokkausvaiheen peliin avautui vielä yksi uusi mielenkiintoinen näköala:

MOTIVAATIOT JA KÄÄNNEKOHDAT
 
Puhuimme, että pelin dynamiikkaa voisi elävöittää erilaiset pelin alussa tai sen aikana jaettavat, salassa tai näkyvillä pidettävät tavoite- tai motivaatiokortit tai kortit, jotka aiheuttavat jonkinlaisen käännekohdan peliin. Motivaatiot ja käännekohdat voisivat olla keskenään ristiriitaisia tai yhteneviä. Niiden luonne tai toiminta selvinnee parhaiten ”peruspelin” kautta pelitestauksen yhteydessä.

No comments:

Post a Comment