LAUANTAI
Aluksi keskustelimme yleisesti, kävimme
läpi erilaisia pelityyppejä ja alustoja sekä pohdimme, mitä hyviä
ja huonoja puolia niissä on runollisten pelien näkökulmasta.
Mietimme erilaisia alustavia rajauksia, esim., onko kyseessä:
– yksin vai moninpelattava (tai
-luettava) peli?
– tietokone- vai kynä- ja
paperipeli?
Totesimme, että peliaihion olisi
oltava kaikkien ymmärrettävissä ja idean kirkas ja kuvattavissa,
jotta työstämistä on mielekästä jatkaa ryhmässä. Keskustelun
painopiste kääntyi hiljalleen ei-digitaalisilla alustoilla
tapahtuviin moninpelihin. Esiin nousi mm. seuraavanlaisia rajauksia:
– onko pelin pääpaino tekstin
tulkinnassa vai tekstin tuottamisessa?
– onko pelin sanavarasto
rajoittamaton vai rajattu?
SUNNUNTAI
Päädyimme jatkokehittelemään
ajatusta pelistä, joka aiempien jaotteluiden perusteella olisi
moninpelattava ei-digitaalinen kortti- tai sanastopeli. Ensimmäinen
konkreettinen näiden rajausten sisällä tapahtunut ”innovaatio”
oli jakaa peli kahteen eri vaiheeseen:
– rakentamis- /
kirjoittamisvaiheeseen ja
– muokkaus- / lukuvaiheeseen
YLEISTÄ
Pelin rajattu sanasto rakennetaan
tietyn teeman ympärille (esim. Tulenkantajat).
Pelissä on yhteensä X sanaa tai ”sanakorttia”. Pelin aluksi pelaajat nostavat X sanaa käteensä.
Totesimme, että peruspeliin on todennäköisesti helppo tarvittaessa liittää erilaisia lisäominaisuuksia, teemoja tai moduleja.
Pelitestaukseen:
– Puhuttiin, että voi olla tarvetta
myös jonkinlaiselle yleiselle sanapankille, josta kaikki pelaajat
voivat ottaa sanoja.
– Sanasto perusmuodossa vai kuten
lähderunoissa?
RAKENNUSVAIHE
Pelin pelaaminen alkaa
rakennusvaiheella, jossa pelaajat asettavat vuorotellen sanan
pelialueelle kunnes ”runo” on rakennettu ja rakennusvaihe
päättyy.
Pelitestaukseen:
– Mikä päättää rakennusvaiheen?
(Esim. sanojen loppuminen kädestä tai jonkin sommitelman
muodostuminen pelilaudalle.)
MUOKKAUSVAIHE
Kun rakennusvaihe on päättynyt, alkaa
tekstin muokkaaminen. Puhuttiin, että muokkauskortit voisi olla
järkevintä jakaa pelaajille muokkausvaiheen alussa, mutta tätäkin
on testattava käytännössä. Muokkaus tapahtuu erillisillä
korteilla, joita ovat ainakin:
lisää / korvaa / poista
sekä mahdollisesti ainakin:
/ siirrä // mitä muita?
Pelitestaukseen:
– Muokkauskortit tarkentuvat
pelitestauksessa.
– Mikä päättää muokkausvaiheen?
– Voiko pelin voittaa? Miten
mahdollinen pisteytys tapahtuu?
– Pitäisikö kirjaintasoa pystyä
muokkaamaan, tekemään ”pakastimista rakastimia”?
Lisäksi keskustelua käytiin siitä,
onko muokkausvaiheen jälkeen tarvetta erilliselle ESITTÄMISVAIHEELLE
sen lisäksi, että tietysti kannustetaan pelaajia esiintymään ja
ottamaan rooleja (vaikkapa Katri Vala tai Uuno Kailas).
Sunnuntain työpajan loppupuolella
muokkausvaiheen peliin avautui vielä yksi uusi mielenkiintoinen
näköala:
MOTIVAATIOT JA KÄÄNNEKOHDAT
Puhuimme, että pelin dynamiikkaa voisi
elävöittää erilaiset pelin alussa tai sen aikana jaettavat,
salassa tai näkyvillä pidettävät tavoite- tai motivaatiokortit tai
kortit, jotka aiheuttavat jonkinlaisen käännekohdan peliin. Motivaatiot ja käännekohdat voisivat
olla keskenään ristiriitaisia tai yhteneviä. Niiden luonne tai
toiminta selvinnee parhaiten ”peruspelin” kautta pelitestauksen
yhteydessä.
No comments:
Post a Comment